dimecres, 20 d’octubre del 2010

COMOLOFORMO (3.033 m)

Cim del Comoloformo

27 de Juliol de 2010

Amb el Comoloformo, cim culminant de l'Alta Ribagorça he acabat de pujar els 41 sostres comarcals de Catalunya, ha sigut una experiència bonica i entretinguda, he fet un bon repàs a totes les comarques catalanes i he de dir que totes tenen el seu encant, encara que de cims n'hi ha de molt bonics i interessants i d'altres menys, però val a dir que als que estem malats per caminar tot ens fa "tilin".
El Comoloformo ha sigut un bonic final per aquest repte, m'ha acompanyat el Ramón, un bon amic i gran company de caminades, de fet fa més de 30 anys que caminem junts per aquests mons de Déu.

Presa de Cavallers
Vàrem dormir al aparcament de la presa de Cavallers, ell té una magnífica Marco Polo que ens permet dormir-hi amb tota comoditat, sortin aviat vàrem anar guanyant alçada rapidament en direcció al pas de l'Os.
El Ramón va fent camí cap a l'Estany gelat, als peus del Comoloformo, el camí es llarg, hi ha un gran desnivell, pensem que sortim de la presa a 1.750 m. i pujarem fins a 3.033 m., prop de 1.300 m de desnivell, però no hi ha perdua tot i que per aquesta banda el camí està poc senyalitzat.
En Ramon a la freixana de l'osso.
Passem la presa i trobem un sender que puja per la banda esquerra del llac, en poc més de 20 minuts passem per un pas estret i després per una mena de graons naturals a la roca que s'anomena FREIXANA DE L'OSSO.
Pujem a bon pas, seguint el llom de la muntanya en clara direcció Nord-Oest, de cara al pas de l'Os, en 2:30 h hi arrivem.

Estany gelat de Comoloformo
Les vistes son cada vegada més boniques a mesura que anem guanyant alçada, trobem neu en males condicions que ens fa anar amb precaució per no patinar, però no ens ha calgut calçar-nos els crampons. En 2:50 h. ens plantem a l'estany gelat del Comoloformo, ja estem a 2.686 m., tenim devant nostre el Comoloformo, es confon al bell mig de la cresta que va del Besiberri Sud a la Punta Passet.

Ens enfilem cap una canal molt engrunada i així ens enfilem a la cresta, per rodejar el cim del Comoloformo i crestejar fins la mateixa creu, la ruta és fàcil, però s'ha d'anar amb compte perquè és facil fer caure pedres, ja que tot està molt engrunat. En 4:30 h. fem cim, la vista és magnífica i el dia esplèndit, gaudim de la caminada i ens estem una bona estona al cim.

Anem fent fotos tot repassamt cims que ja hem pujat en altres ocasions, veiem l'Aneto, les Maladetes, l'Abadias, el Mulleres, Biceberris Nord i Sud, La Punta Alta, el Peguera, etc.... Tots pujats i una colla d'ells els hem pujat junts.

Punta Alta i Comalesbienes
Al fons el Biseberri Nord
La ruta a seguir
A la cresta cimera
Disfrutan de la grimpada
Amb aquest s'han acabat els cims comarcals
Massis de l'Aneto
El Peguera
Baixant del cim
Anem tornant tranqil·lament, ens queda un gran desnivell per baixar i ja no correm com quan erem nens, les baixades tan llargues ens passen factura, però la veterania és un grau i anem dosificant les cames per poder arrivar amb dignitat al cotxe. De fet ens plantem a la presa de Cavallers en 3:30 h., parades incloses. Al final hem passejat per les muntanyes més boniques del nostre pais prop de 9 hores, incluint-hi les parades, quin plaer !!.
Aquesta és una sortida exigent, per gent amb molt bones cames, bon sentit de l'orientació i amb nocions clares de grimpar. Sigueu prudents i disfruteu de la muntanya.