diumenge, 2 de setembre del 2012

BACHIMALA (3.177 m.)

1 de Setembre de 2012

Avui us explicaré un altre bonic 3000 del Pirineu, cim culminant del sector 6, situat entre els Posets i Pic Long, el BACHIMALA o SCHRADER, s'anomena també Schrader en honor al famós geograf i dibuixant Franz Schrader que va pujar per primer cop aquest cim, l'any 1878 acompanyat del guía Henry Passet.

El Bachimala i Punta Sable, pujant cap el coll de la senyal de Biadós
Schrader va ser un enamorat del Pirineu, ell era natural de Burdeos, i va cartografiar i dibuixar els Pirineus amb gran fiabilitat. Henry Passet formava part de la famosa família de guies de Gavarnie, el seu germà Celestín, acompanyat de Henri Brulle, Roger de Monts, Jean Bazillac i François Bernat-Salles van ser els primers d'obrir el Colouir de Goube, impresionant corredor al Vignemale.

Dibuix del Colouir de Goube, fet per Schrader.
Schrader
Henry Passet

Per anar al Bachimala teniu d'anar per la A-138, que porta fins a Bielsa, però aproximadament a 7 km. de Bielsa trobareu un trencant a ma dreta que condueix a Plan i a San Juan de Plan seguint la A-2609, en poc més de 13 km. Desde aquí seguiu una pista que segueix el riu Zinqueta fins el camping del Forcallo on hi ha dues pistes, una va a Plan de Tabernés i l'altre cap a Biadós. Podeu pujar-hi per la banda que us vingui de gust, nosaltres vàrem pujar per Tabernés, prop del refugi vàrem dormir a la Marco Polo del Ramon, ens acompanyen el Nil i el Rafel, sóm el mateix grup que a la Munia.

En Nil te mandra .....
.... i jo fresca !!
Com sempre sortim ben d'hora, tot el que es faci al matí ja està fet, el camí surt pel bosc, pujant força i en direcció Est, en 45 minuts ja veiem el cotxe als nostres peus i la vall de Biadós amb les seves bordes.

El Rafel, caminant pel bosc.
La tardor al Pirineu
Biadós i els cotxes, portem 45 minuts de marxa.
El camí està ben indicat i anem de dret a buscar una mena de llom ample i comode de caminar que ens portarà de dret al coll de la senyal de Biadós, als peus del pic del mateix nom de 2.601 m.

.........
Al fons la Punta Sable i a l'esquerra el Bachimala
En poc més de dues hores ja estem al coll de la senyal de Biadós (2.538 m.), en el darrer tram abans del coll hem trobat una mica de neu, les primeres nevades de l'any han deixat una capa de neu nova, això va preparant la rebuda a les grans nevades que farà a l'hivern. Al coll fem parada per menjar i beure, teniem l'intenció de fer la cresta i pujar primer la Punta Sable i després el Bachimala, però decidim fer de dret el Bachimala, ara cal flanquejar per sota la Punta Sable i anar a buscar el llom que baixa desde el Bachimala, passant una mena de circ als peus del massis.

Al coll de la senyal de Biadós
Un Isard prop del coll.
Un cop sóm al llom que baixa del Bachimala trobem unes grans fites que ens van indicant el camí, seguim el llom de dret al cim en clara direcció Est, hi ha algún tram on cal posar les mans a terra, però en general no hi ha cap dificultat fins el cim, hem trigat 4:30 h.

Petites fites !!!
Prop del cim
El Nil agafat desde el cim
Cim del Bachimala
 Al cim l'espectacle és magnífic, el dia és molt clar i la situació del massís fa que poguem veure els Posets, el Perdut, Vignemale, Gourgs Blancs, Perdiguero, Balaitus, etc., en gaudim tan com podem i en Ramon i jo anem explicant al Nil i al Rafel tot el que es veu, la veteranía és la veteranía.

Gourgs Blancs i Perdiguero
Mont Perdut
Vignemale
Midi de Bigorre, amb les seves antenes.
Balaitus
Anem baixant, agafem aigua al primer lloc que podem, doncs anem morts de set i aprofitem per saltar una mica en una congesta de neu, segur que fem cara de cansats perquè els voltors ens vigilen.
En total hem disfrutat de la muntanya propde 10 hores, parades incloses, un gran dia al Pirineu, amb unes vistes insuperables, si hi aneu disfrutareu, poques dificultats i a canvi magnífica situació !!

Amb el Nil i els Posets al fons, quin privilegi !!
Saltan per la neu .....
.... aigua .....
... i voltors famolencs !!