dijous, 4 d’agost del 2022

CIRCULAR AL CAP DE LA GALLINA PELADA (2.321 M.)

Cantoni, 4 d’Agost de 2022

Cap de la Gallina Pelada (2.321 m.) des del Coll de la Creu de Ferro

Hem reprès les nostres caminades conjuntes amb el Ramon i hem tornat al Berguedà buscant pau i solitud, hem fet una circular magnífica tot pujant el Cap de la Gallina Pelada (2.321 m.)

APROXIMACIÓ

Cal anar fins el poble de  Sant Corneli i Fígols, primer per la C-16 en direcció al túnel del Cadí i després prendrem a ma esquerra la BV-4025 que ens portarà en 12,7 km fins el trencant que porta al poble abandonat de Peguera, aquí podem deixar el cotxe còmodament.

RUTA

Aquí comença la bonica circular que avui us proposem, primer, seguint la pista visitarem  les poques cases que queden de l’antic poble de Peguera, totalment abandonat des de finals dels anys 60 del segle passat, llavors van tancar les mines de carbó i el poble va anar quedant desert.

Seguint la pista trobarem primer i a la dreta del camí la font dels Boberets (10 minuts), després també a la dreta, però aquesta ran mateix del camí, la font de Cal Coix (5 minuts) i ja al final el poble de Peguera (10 minuts més, des de el cotxe 25 minuts)

Font de Cal Coix

Peguera

No te pèrdua ja que seguim el GR-107, ruta dels Bons Homes, que va des del Santuari de Queralt fins a Foix, està ben marcat i no es gens perdedor.

Des de Peguera seguim el GR per una pista de bon caminar, al fons en direcció Oest veiem les Roques del Ferrús que passarem pels seus peus i lluny el coll estret que pujarem i on deixarem el GR.

A la dreta les Roques del Ferrús i just a l'esquerra, una mica tapat el Coll Estret

En 15 minuts des de Peguera passem la carretera BV-4025, le seguim a la nostra esquerra i de seguida trobem uns indicadors i una pista que surt a la dreta de la carretera, la seguim.

Veiem una gran Roca que fa un bon goig (5 minuts des de la carretera), ignorem un camí a l’esquerra en baixada i seguim a la dreta en pujada (10 minuts des de la Gran Roca), i en 15 minuts més cal prendre un sender a la dreta, indicat amb les marques del GR, que ens portarà a la casa (ensorrada) del Ferrús, en menys de 5 minuts més som a la casa del Ferrús. Portem 1:10 h. des de el cotxe.

La Gran Roca

La casa del Ferrús

El sender cada vegada és més bonic, anem passant pels peus de les roques del Ferrús, impressionants i el camí puja despietadament, sense respir, el nostre objectiu és el coll estret, on abandonarem el GR, hi arribem en 50 minuts des de la casa del Ferrús, pujant sense descans. Al coll bevem i mengem, les vistes cada vegada més espectaculars. Portem 2:00 h. des de el cotxe, no hem anat ràpid però tampoc ens hem encantat.

Als peus de les Roques del Ferrús

El Coll Estret, deixem el GR i a la dreta

Al coll canviem de direcció, anàvem en direcció NO i ara girarem en direcció NE, al coll cal anar cap a la dreta, a partir d’ara hi ha fites i marques vermelles una mica esborrades, el GR seguiria en direcció Gósol.

Vistes des de el Mirador

Fins aquí cap dificultat tècnica, ara pujarem ben decidits cap a les roques blanques, sense perdre les marques i les fites, en algun lloc cal ajudar-nos amb les mans, però molt poc, en poc menys de una hora des de el coll sortim de cop en un balcó extraordinari, veiem Saldes, Gósol, el Cadí, el Pedraforca perla banda del Pollegó Inferior, el Padró dels Quatre Batlles, en fi, una passada, acabem de pujar les roques blanques (5 minuts des de el mirador) i ja veiem el Cap de la Gallina Pelada, amb uns quants excursionistes al cim, per camí evident fem cim en 10 minuts més, portem 3:10 h. des de el cotxe.

Ja veiem el cim, des de les Roques Blanques

Som al cim

Bevem i mengem fem el badoc i sense entretenir-nos massa baixem en direcció el Refugi de la Serra d’Ensija  (Delgado Úbeda) 15 minuts des de el Cim, el nostre destí es el coll de la Creu de Ferro, es veu al fons amb el cim de la creu de ferro a l’esquerra del coll, cal orientar-se be per tal de no equivocar-se. El veureu en direcció SO, amb un sender ben fresat que ens hi porta. Som al coll en 20 – 25 minuts des de el refugi, ara portem Una mica menys de 4 h., parades incloses, val a dir que hem parat poc avui, teníem ganes de caminar.

El Refugi

Aquest es el Coll on cal anar

Aquest es el camí de baixada

Aquí cal parar atenció, just a l’altre banda del coll hi ha un torrent, baixa molt de dret i s’hi veu un sender ben marcat, anireu seguint el torrent primer en direcció SO i després més en direcció Sud, passareu dues vegades una pista, sempre cal agafar en sender ben indicat, la tercera vegada que trobeu la pista cal seguir-la a l’esquerra i us portarà directe on hem deixat el cotxe.

La baixada, prou dreta i feixuga l’hem fet en 45 minuts, una circular fantàstica, sense dificultats però per gent amb bones cames, aneu-hi us agradarà, el Berguedà es extraordinari.

I com sempre us dic, camineu amb calma, sigueu prudents, que no es noti per on heu passat i si camineu sovint federeu-vos.

FITXA TÈCNICA

DISTÀNCIA:                             12,56 KM.

DESNIVELL POSITIU:                            949 M.

ALTITUD MÀXIMA:                              2.318 M.

ALTITUD MÍNIMA:                             1.577 M.