dijous, 5 d’agost del 2021

COSTABONA DES DE ESPINAVELL, UN CIM D'ENTITAT.

Cantoni, 5 d’Agost de 2021

El Costabona

Avui hem convertit el Costabona en un cim d’entitat, no tan per l’alçada, 2.465 m., si no pel desnivell que hi ha sortint d’Espinavell, la ruta normal, la més utilitzada al Costabona ja la teniu descrita en aquest blog.

En Ramon ja feia dies que hi barrinava i avui hi hem anat i a fe de Déu que s’han de tenir cames pel gran desnivell que hi ha des de Espinavell, pujarem 1.235 m., però després caldrà baixar-los, que per les cames es molt pitjor. Per tan sortida per grans caminadors, sense cap dificultat tècnica però dura.

APROXIMACIÓ:

Cal anar fins a Espinavell, per la C-38 passat Molló, 2 km. Hi ha un trencant a ma esquerra que ens porta a Espinavell en 2,5 km., nosaltres hem deixat el cotxe just a un pàrquing que hi ha sota el Refugi dels estudis.

RUTA:

Sortim agafant el carrer d’Avall, passant just per l’Església que aprofitem per visitar ja que està oberta.

Dos Ramons, estic perdut !!!

Seguim pel carrer d’Amunt, sempre en forta pujada fins a les últimes cases del poble, seguim un sender ample i de bon caminar, però en forta pujada, al final en poc més de 20 minuts desemboquem a una pista de terra que seguim a l’esquerra, en cinc minuts més trobem un trencant a la dreta que ens portaria a Coll Pregón, fins ara hem seguit les marques del GR, ara el deixem i seguim de dret (portem 25’ des de el cotxe).

Deixem el camí a Coll Pregón, nosaltres recte

En 10 minuts més trobem un altre trencant, a la dreta cap al coll dels Roures, nosaltres seguim de dret i en poc més de 20 m. ens cal anar pel sender de la dreta, anomenat sender de Maçanells.

Camí de Maçanells

En menys de 10 minuts trobem un gran banc i una passera que ens ajuda a   passar una zona més entollada, una mica més endavant hi ha un altre pontet per passar la Riera de Maçanells, ara el camí puja pel mig de unes roques i anem a parar a una mena de prat ple de matolls, sobretot de Clàudies que punxen molt. Aqui el camí es fa una mica perdedor, com a referència hi ha un fil pel bestiar que el tenim de seguir deixant-lo a la nostra esquerra, passareu prop de un abeurador pel bestiar, aneu en clara direcció Oest.

El banc

I la primera passera

Al final aneu a parar a una pista de terra que ja no deixarem, primer va en direcció NO, just passar el torrent de Comalada (1:15 h. des de el cotxe) gira en direcció SO i després altre cop cap NO, no cal deixar mai la pista, sempre en pujada des de el pas del torrent de Comalada.

El Canigó i una Clàudia a primer pla.

Coll del Pany

Anem a parar al coll del Pany en 1:45 h. des de el cotxe, aquí retrobem el GR que ara seguirem. A la vostra dreta veureu una pista que marxa en direcció SE, que es per on volem tornar baixant del cim, ja en parlarem més endavant.

Anem seguint el GR, ben marcat i sempre amunt ara ja estem a 1.650 m., encara ens queda una bona pujada. Veiem les esquerdes del Rojà, sempre el Costabona al davant i de tan en tan el Canigó.

Voltors

Costabona, via directa !!!

En poc menys de 15 minuts som al coll de Siern, on hi ha un indicador que ens indica Le Preste PR16(1 hora), nosaltres l’ignorem i seguim el GR, cada cop la pujada es més dura, amb el Ramon agafem un ritme suau, còmode per nosaltres i anem fent camí. Parem a menjar en un punt on sortim del bosc i la vista del Costabona es espectacular. Els Voltors volen per sobre nostre majestuosos.

De seguida trobem un fil electrificat que va de dret als peus del Costabona on empalmarem amb la ruta que puja de la Collada Fonda, la pujada es feixuga i fins passar la tanca i empalmar amb el sender de la ruta normal triguem prop de una hora (portem 2:45 h. parades incloses).

Seguirem el fil

Aqui trovem el camí que puja de la Collada fonda

De dret al cim

Ara seguim a la nostra dreta seguint les fites i el sender que ens porta al cim, 30 minuts més. Al cim es tapa la vista per un núvol ben impertinent, sort que ja hi hem estat altres vegades i hem pogut gaudir de les vistes.

Ens estem una bona estona al cim, s’hi està be tot i la boira, mengem, bevem i emprenem el camí de tornada, podeu fer el mateix camí o be fer com nosaltres i un cop al Coll del Pany hem seguit la pista que us deia abans fins el coll de Maçanells, un cop al Coll busqueu a la vostra dreta i trobareu un sender que baixa en direcció SE i de seguida en direcció Sud, anem a parar altre vegada a l’abeurador de bestiar i als dos pontets per on hem pujat.

Seguim el mateix camí de pujada i en 6:30 h. parades incloses tornem a ser al cotxe, ben contents, ben suats i ben cansats. Només és recomanable si teniu bones cames !!!.

I com sempre us dic, camineu amb calma, sigueu prudents, que no es noti per on heu passat i si camineu sovint federeu-vos.