diumenge, 12 de maig del 2019

SALT DE LA TOSCA I MOLÍ DE BROTONS

Gurb, 12 de Maig de 2019

EL SALT DE LA TOSCA I EL MOLÍ DE BROTONS
Tenia ganes de llocs nous, regirant papers vaig veure una ressenya del Salt de la Tosca i el Molí de Brotons, semblava bonic i no m’ho vaig pensar, un missatge al Ramon s’hi va apuntar de seguida. Prop de Moià i ni ell ni jo ho coneixíem !!.
Cal anar fins a Moià, al carrer Camí de les Creus cantonada amb la carretera de Manresa ja veureu un rètol que indica cap al Mas Vilarrasa, seguiu el camí amb el cotxe i prop de la casa podeu deixar-lo, al mateix camí hi passa el GR-3, el tenim de seguir de sortida.
Nosaltres hem deixat el cotxe prop de una granja que hi ha una mica més enllà del trencant que ens portaria al Mas Vilarrasa que el deixem a la nostra dreta.

AIXÍ ÉS LA CONTRADA
Seguim doncs per la pista per on passa el GR-3 amb les seves marques vermelles i blanques, sempre en direcció Sud i en baixada lleugera, en uns 20 minuts trobem un encreuament de camins, un l’esquerra en pujada, l’altre en baixada a la dreta i de dret al Torrent de la Candalera que teníem a la dreta, agafem aquest i passem el Torrent, just en aquest punt hi ha un salt d’aigua prou bonic. Una mica més avall el Torrent desemboca a la Riera de Castellnou.

PASSEM EL TORRENT DE LA CANDALERA

Seguim la pista, encara marcada amb el GR-3, ara una mica més en direcció S-SO, el camí es fàcil i força planes, més aviat en baixadeta, en 40 minuts des de el cotxe trobem un trencant a ma esquerra tancat amb una cadena, no hi ha cap indicació però hi ha una fita gran, els pals que aguanten la cadena son vermells, deixem doncs el GR-3 i prenem aquest caminet, que ja es veu que va en direcció a la Riera. Poc abans del Molí de Brotons aquesta riera s’ajunta amb el Torrent de Fabrega i formen la Riera de Marfà, on trobarem el Molí on anem.

EN RAMON ESTÀ INDICANT EL TRENCANT QUE CAL PRENDRE.
VEIEM SANT PERE DE MARFÀ
El camí va baixant cap a la riera tot fent marrades pel bosc de pins, veiem ben clarament a l’altre banda de la Riera i ben enfilada la Casa de Sant Pere de Marfà, hi ha dreceres que podeu agafar si voleu, al final, poc abans de l’ermita de la Mare de Déu de la Tosca (10-15 minuts des de la cadena), hi ha un sender que surt a ma esquera indicat amb fites, el seguim i en 5 minuts més ens plantem al meravellós Salt de la Tosca amb el seu Molí de Brotons, total 1-1:15 h. des de el cotxe.

Amb en Ramon en gaudim, passem la Riera i anem a visitar el Molí, ell fa volar el seu Dron i li cau a dintre el riu, s’hi ha de sucar per salvar-lo amb una mica de fàstic ja que l’aigua no es pas gaire neta, Moià i les granges que hi ha la contaminen força.
Després decidim anar a veure la gran casa de Sant Pere de Marfà, per tan reculem cap a la Mare de Déu de la Tosca, passem la Riera per unes passeres molt precàries i amunt cap a Sant Pere, en 20 minuts des de el Salt ens hi plantem, trobem un masover que ens deixa veure l’ermita, on hi tenen les Gallines, una pena i la casa, molt abandonada, però situada en un indret fantàstic.

MARE DE DÉU DE LA TOSCA

SANT PERE DE MARFÀ

AMB LA SEVA ERMITA GALLINER
LA PORTA DEL GALLINER
Ens indica un camí per no tenir de tornar pel mateix lloc i evidentment li fem cas, s’ha de recular per on hem pujat i en 200 metres trobem un trencant a ma esquerra que baixa ben decidit cap a la Riera, ara anem evidentment en direcció Nord, estem tornant.

PUNT DE PAS DE LA RIERA, SI BAIXA AIGUA US MULLAREU UNA MICA.
En 10 minuts més estem passant la Riera, però aquest cop sense passeres, per tan ens mullem els peus, sort del Gore-Tex de les botes. Anem seguint el camí que va pujant altre cop cap a Moià, en 10 minuts més des de la riera trobem una tanca pel bestiar, anem be.

Una mica més amunt, quan el camí ja planeja trobem el GR-3 altre vegada, només ens cal seguir-lo i anem a parar al cotxe, hem caminat, parades incloses, 3:30 h. per unes contrades precioses, sense cap dificultat gaudint de la natura, xerrant i rient, es una caminada apte per fer amb la família o amb nens, sense pressa.