diumenge, 8 de març del 2020

CINGLES DE VALLCEBRE (4 DE 20)

Cantoni, 8 de Març de 2020

ELS CINGLES DE VALCEBRE
Seguim amb el projecta de les 20 sortides l’any 20, el 20/20, amb el Ramon, avui hem anat a una zona on en teníem moltes ganes tots dos, son zones que queden entre dues aigües i a vegades les oblidem, gran error, solen ser tresors meravellosos i el d’avui a fe de Déu que ho ha estat, farem una circular pels cingles de Vallcebre, una meravella.

Per anar-hi cal agafar la C-16 en direcció a Guardiola de Berguedà, just passada la Central tèrmica hi ha el trencant que porta capa a Sant Corneli i Fígols, es la BV-4026, l’aneu seguint i poc abans del km 5 hi ha una pista forestal a ma dreta i una petita construcció, allà podeu deixar el cotxe. No hi ha cap indicació, però no us podeu pas equivocar.

EL CAMÍ A SEGUIR
A L'ESQUERRA CAP EL GRAU DEL BOIG

Seguim la pista en direcció Nord i poc després de uns indicadors i de un pas de bestiar hi ha un sender que surt a ma esquerra amb un munt de fites que l’indiquen, (5 minuts des de el cotxe), per aquí anirem a pujar pel grau del Boig, seguim el sender ben indicat i bastant fresat que puja decidit cap els peus de l’espadat, en principi no veiem el grau, i quan ens hi plantem ho entenem ja que està molt amagat entre les roques. Fins al peu del grau 20 minuts.

GRANS VISTES

AL PEU DEL GRAU
EN RAMON A PLE GRAU
AL MIG DEL GRAU
Cada vegada millors vistes amb el pantà de Baells als nostres peus, pugem el grau, fàcil, amb cadenes per ajudar-vos, gaudim de la pujada perquè a més a més ens fa un dia genial. Ens plantem a dalt la cinglera en 25 minuts des de el cotxe, ara comença una circular magnífica, cal anar a la vostra dreta, en direcció NE, just per sobre el cingle, més o menys en 15 minuts més trobem el grau de les granotes i la pista on hem deixat el cotxe, just després hi ha dos camins, cal agafar el de la dreta que segueix més o menys de pla en direcció a la casa de Cal Menut hi ha un indicador que diu La Foradada.

A DALT LA CINGLERA

PER AQUÍ CAP A CAL MENUT
El paisatge genial, veiem a l’altre banda de la Vall el poble de Malanyeu, on vàrem dinar el dia que vàrem pujar el Pollegó Inferior del Pedraforca, just a sota el poble de Sant Corneli i la Torre del Moro, al fons el Pirineu ben nevat, tot un espectacle.

EL PLAER DE CAMINAR ...
Nosaltres seguim en direcció la Foradada, el camí ara baixa una mica però no es perdedor, molt ben indicat en groc i blanc, doncs seguim el PR-128. Poc després de Cal Menut deixem el Grau del Jou a la nostra dreta, seguim fins el Grau de Sant Climents, també el deixem a la dreta, aquí hi trobem a uns companys que fan una ruta similar a la que farem nosaltres, seran les úniques persones que trobarem en tota la volta, exceptuant, és clar, la gent que trobarem al poble de Vallcebre. Fins aquí 1:10 h. des de el cotxe.

GRAN REGAL

ARA A LA DRETA CAP A LA FORADADA
La pista va girant cap al Nord, sembla que ens vulgui fer un regal i carai si el fa, de cop apareix el Pedraforca i la Serra del Cadí, un bon regal. Ara estem seguint una pista ample, i no val a badar doncs hi ha un sender que surt a la dreta en baixada que ens portarà a la Foradada, hi ha un indicador (1:20 h des de el cotxe).

Seguim el sender entre pins, deixem el Grau de les Granoteres, el Grau del Poeta a la nostra dreta, passem pel costat de una casa amb unes vistes privilegiades (1:40 h) i anem baixant fins a un pontet que passa per sobra la Foradada, aquí parem a esmorzar. La Foradada es un tall a la roca per on passa el Torrent de Vallcebre, just a sota hi passa la carretera que va cap a Saldes. Fins la Foradada (1:55 h).

LA CASA I LES VISTES, UN PRIVILEGI
LA FORADADA
Just a l’altre banda del pont hi ha un indicador, nosaltres cap a Vallcebre, passem pel Molí de Vallcebre, per un camí empedrat Medieval i ens hi plantem en 40 minuts des de la Foradada (2:30 h).

AQUI S'AGAFA EL CAMÍ EMPEDRAT

AQUI EL TENIU

VALLCEBRE
Des de l’Església cal seguir la carretera B-401 i ja trobareu el trencant de Santa Magdalena, el nostre pròxim destí, seguim una pista ample, apte per vehicles, passem per Cal Pons de Belians, (3:10 h.). Agafem a l’esquerra en direcció Carot i Cal Bufalà.

JUST A CAL PONÇ, ARA A L'ESQUERRA

Trobem un encreuament amb una gran pedra guarnida amb una creu (10 minuts des de Cal Pons), llavors ni dreta ni esquerra, dret darrera la pedra surt el sender que ens porta cap a Santa Magdalena.

ARA PER DARRERA LA PEDRA DE LA CREU
Ara el sender va pel bosc, ben ombrívol i pujant tot decidit cap a l’ermita, està al mig del bosc ben recollideta, la dedico a la meva mare que es diu Magdalena i li envio per Watsap, tot i els seus 98 anys el fa servir i be que se’n surt. Fins aquí 3:30 h.

SANTA MAGDALENA
Seguim el sender que surt de l’esglesia, molt bonic que va pujant altre cop cap a dalt la cinglera de Vallcebre, anem tancant la circular, en 30 minuts ens plantem dalt la cinglera just davant el Grau de la Mola, a la dreta seguiríem per sobre el cingle fins al grau del Boig, per on podríem tornar a baixar cap el cotxe. Nosaltres però decidim baixar el Grau de la Mola, per veure com es i seguir pels peus del cingle fins el cotxe. Ara portem 4:00 h., parades incloses.

ENS HO HEM PASSAT BE !!
Baixem el grau sense cap mena d’interès i seguim per sota la cinglera, ara per la carretera ara fent drecera pel bosc, i tanquem la volta en 4:30 h. Jo us recomanaria seguir per la cinglera i tornar a baixar pel grau del Boig, el temps si fa no fa però més interessant segur.
Hem fet una camina de menys de 5 hores, de poc desnivell acumulat, fàcil i molt bonica, aneu-hi que us agradarà i com sempre us dic, camineu amb calma, gaudint del que veieu i si camineu sovint federeu-vos.