diumenge, 14 de juny del 2020

BALMES DEL FERRERS I LES BURRES, VOLTA PEL BISAURE (6 DE 20)

Cantoni, 14 de Juny de 2020

BALMA DE LES BURRES
Visitarem balmes al Bisaura, una descoberta ben interessant que intentaré explicar-vos perquè no us perdeu si voleu anar-hi, a nosaltres ens ha agradat moltíssim ja que a més a més hem pogut tancar una circular ben bonica i gens llarga.

Cal anar fins a Santa María de Besora, un cop al poble agafeu el trencant a l’esquerra que porta cap a Llaers i cap a Ripoll, en aquesta carretera fa molts anys, quan encara era de terra amb les nostres primeres BTT s’hi havien escrit grans batalles, durant una temporada hi vàrem fer moltes descobertes tan a peu com en BTT, per aquella època vàrem visitar per primera vegada els Bufadors de Beví, les balmes del Teixidor, el Castell de Milany, etc. En fi, un cop agafada la carretereta de Llaers seguiu fins al trencant de la casa del Ferrers, aproximadament 1,5 km., just al trencant hi ha un bon lloc per deixar el cotxe.

PUNT D'INICI, CAMI DELS FERRERS
Seguim el camí en direcció la gran casa del Ferrers, un cop passada l’entrada de la casa trobareu una escultura de marbre a ma dreta, vosaltres seguiu el camí ample, passeu pel costat de una altre casa, que també pertany als Ferrers i pel costat de un gran tancat de pedra, que jo he pensat que en el seu dia serien hortes, (15-20 minuts des de el cotxe).

L'ESCULTURA DE MARBRE
LA RUTA A SEGUIR, AMB EL TANCAT DE PEDRA A L'ESQUERRA
Seguim per la mateixa pista i just abans de passar un fil pel bestiar, surt un sender a ma dreta, passa el Rec de les fonts del Ferrers i de seguida trobeu la bonica font de Ferrers, que avui rajava amb aigua ben fresca i bona. Tornem a la pista, passem el fil del bestiar, tornant-lo a tancar, i pista amunt.

FONT DEL FERRERS
En uns 15 minuts des de la font trobem un trencant a la dreta, just en un revolt a esquerres, l’ignorem i seguim amunt, en 5-10 minuts des de aquest trencant i sempre pujant trobem una bassa a ma esquerra i de seguida arribem a un collet, pareu atenció perquè aquí girem a la nostra dreta, hi ha unes marques grogues que ens indiquen el sender a seguir, a ma esquerra hi ha un camí que baixa amb una marca groga de camí barrat i just a l’esquerra i endarrere surt un senderet amb marques, que agafarem quan baixem.

EL COLLET, ARA A LA DRETA
Ara doncs cap a la dreta, anem en clara direcció Est, el nostre objectiu es la Balma de les Burres i a fe de Déu que em semblat Burres, doncs ens ha costat un pilot trobar-les, però no patiu que jo us ho explicaré ben fàcil. Seguim el sender i en 5  minuts passareu una zona força emboscada i si mireu be veureu a l’esquerra, una gran fita que hem fet amb el Ramon, podeu pujar a unes Balmes que deurien formar part del gran conjunt de balmes del Ferrers, son a tocar el sender pujant una mica. Després de visitar-les baixem altre cop al sender per on veníem.

CAMI DE LES PRIMERES BAUNES

ARA TORNEM A SEGUIR EL SENDER, A L'ESQUERRA LA FITA QUE HEM FET
Seguim camí enllà i just abans de començar el tram de camí empedrat hi ha un sender a la dreta amb una marca en groc que barra el pas, vosaltres ni cas, cap allà, abans de passar el torrent hi ha unes altres balmes a la vostra esquerra, arran mateix del sender, passeu el torrent amb un bonic salt d’aigua i seguiu endavant, sempre pel sender de l’esquerra i en pujada, al lloc més perdedor hi hem fet un altre gran fita, us aneu enfilant i anireu de dret a les balmes de les Burres, les millor conservades de la zona, amb restes de construccions encara ben conservades. Penseu que van estar habitades fins a mitjans del segle passat.(10 minuts des de el trencat al peu de les marrades)

TRENCANT CAP A LES BAUMES DE LES BURRES
BALMES ABANS DEL SALT D'AIGUA

SALT D'AIGUA
BALMES DE LES BURRES

Tornem a recular fins al peu de les marrades i les pugem fins que trobem un rètol que ens explica les Balmes de Ferrers (3-4 minuts), però l’accés a les balmes es poc evident, hi hem fet un altre gran fita, visiteu les balmes amb calma, tenen unes vistes excepcionals, podeu anar-les seguint cinglera enllà, però cap el final aneu amb compte doncs hi ha una zona una mica aèria. Avui portem molta estona buscant amunt i avall, però si seguiu les indicacions fins aquí portareu 1:15-1:20 h. des de el cotxe.

ENTRADA A LES BAUMES DEL FERRERS, AMB LA FITA.
BAUMES DEL FERRERS

Ens hem estat una bona estona a aquestes balmes, feia bon dia i estan molt ben orientades per tal de tenir una bona insolació, jo m’he imaginat la gent que hi deuria viure, amb el bestiar i les feixes treballades al voltant de les Balmes, per aquella època no hi havia tan de bosc, ja que es tallava per fer llenya i carbonet, per tan les vistes encara serien millors.

Ara hem decidit intentar fer una circular, amb mapes i ressenyes hem seguit el sender que hi ha just al rètol indicador de les balmes, no us podeu pas perdre, marques grogues, passeu un torrent i us aneu enfilant per un bosc de pins molt bonic i cada vegada amb millors vistes, passareu una tanca pel bestiar, sempre pla i amunt, una zona prou emboscada i en poc més de 15 minuts anireu a parar a un gran pla, es el pla de Marenyol, al mig i veureu una cabana, vosaltres cap allà.

PLA DE MERENYOL

BEN CONTENTS
LA CABANA, ARA A L'ESQUERRA

Pel davant de la cabana i passa una pista que teniu d’agafar a l’esquerra i avall, passareu la Font del Tell i avall, el camí passa una zona de Faigs, molt bonica, on diuen que hi ha unes tombes de l’edat de bronze, que no hem trobat, i avall en 30-35 minuts des de la cabana del pla de Marenyol trobareu un trencant a ma dreta que porta a Masats i Teixidor, vosaltres ni cas, avall i en menys de 10 minuts torneu a ser al collet on pujant hem trencat cap a les balmes.

AQUEST DE LA DRETA RES, VOSALTRES DE DRET

ALTRE COP AL COLLET, ARA PEL SENDER A LA DRETA
Ara agafem el senderet a la dreta amb marques grogues, ben bonic i de bon caminar que va baixant cap els Ferrers, anem a parar just davant l’escultura de marbre, 10 minuts des de el collet i d’aquí cap al cotxe en 10 minutets més.

ELS FERRERS

ALTRE COP A L'ESCULTURA
En resum una gran circular de menys de 3 horetes, ben bonica i ben solitària, aneu-hi que us agradarà segur, potser l’únic inconvenient es que el bosc, per aquesta època, esta ple d’erugues del boix, aquesta zona ha estat atacada especialment per aquesta plaga, destruint la majoria de boixos.
Com sempre us dic, camineu amb calma, escoltant el silenci, respectant la natura, mirant el vostre entorn i si camineu molt sovint, federeu-vos.