dijous, 6 de gener del 2011

Walter Bonatti, un gran home.

Walter Bonatti, l’immens escalador italià que aquest 2011 farà 81 anys, m’ha despertat sempre simpaties per la seva visió de l’escalada i la muntanya en sí, ha estat sempre un home rebel, d’idees clares i a més un gran creador i innovador en la manera de enfocar i fer les seves escalades pel món.
Avui llegint un article en una revista de muntanya m'ha cridat l'atenció el fet que la Federació Xinesa de Muntanya ha limitat l'edat per poder pujar a l'Everest entre els 18 i 60 anys. Qualsevol persona que surti d'aquests marges i vulgui obtenir el permís per pujar-hi haurà d'acreditar médicament la seva forma física.
Walter Bonatti
Jo no sóc gens partidari de posar portes a la natura ni a l'esport ni a la vida de ningú, però faig esport desde que en tinc record i a més sóc un apasionat de la muntanya, n'he pujat moltes i de tot tipus, però que voleu que us digui, sóc un romàntic de l'excursionisme, m'agrada conèixer el que estic veient quan pujo un cim de qualsevol tipus i a vegades estic més estona mirant el que m'envolta que no pas pensant en quanta estona he trigat a pujar-hi.
Molt sovint veig com ara la montanya, s'ha convertit en competició, en una carrera per veure qui triga menys o qui és el més jove o més vell de pujar-hi, i que voleu que us digui per la meva manera de ser això no m'agrada gaire.
Al meu admirat Bonatti li van fer una entrevista petiteta al País l'any 2008, que em va cridar l'atenció i la vaig guardar, deia coses de savi, un home que amb 18 anys i amb un equip precari va ser capaç de fer quarta ascensió absoluta de la formidable cara nord de les Grans Jorasses, amb 21 anys la primera ascensió del Gran Caputxí, fins llavors escalada que es creia impossible, i que va escalar sense parar fins els 35 anys de una manera elegant i innovadora i que llevors decideix retirarse, tip d'hipocresies i de la mala gent.
Quan li van preguntar sobre els patrocinadors deia: "És una cosa bona quan ajuda a dur a terme les activitats. Però quan l'activitat està al servei del patrocinador és una merda. L'alpinista per diners, accepta entrar en un joc en el qual t'obliguen a dir coses que no penses."
Bonatti va exercir de periodista durant un temps, diu que amb llibertat i creació, quan aquestes dues condicions van ser substituides per les presions professionals, per les imposicions tècniques va plegar. El que us deia un rebel amb dos co ...... !!
Els Ècrins, als Alps.
Deia també: "L'Alpinista, com a home d'aventura, hauria d'entendre que el món no és només la muntanya. Les muntanyes són precioses, però el món sencer ho és encara més. A més el món de l'esport ha creat els campions pel plaer de destruir-los. Jo no li vaig donar aquest plaer."
Un home admirable amb qui em sento en sintonia, salvant les grans diferències que hi ha entre un immens escalador i un aficionadet com jo.