dijous, 26 de juliol del 2012

BESIBERRI SUD (3.030 m)

26 de Juliol de 2012

Just entrada la tardor del 2009, amb el Ramon vàrem fer un cap de setmana de muntanya ben especial, tornaríema pujar el Besiberri Sud (3.030 m.) desde la boca sud del tunel de Viella i al dia següen faríem el Peguera (2.983 m.), per anar completant, amb el Peguera els cims comarcals que per aquell llavors jo estava fent, un darrera l'altre, un dia us en faré una explicada. Per això vàrem anar amb la Marco Polo fins a uns 2 km abans de l'entrada sud del tunel de Viella, a la N-230, on hi ha una bona zona d'aparcament amb una caseta d'informació i tot. Allà vàrem fer nit i a les set ja estàvem caminant cap al nostre objectiu.
Els boscos, a finals de Setembre ja tenen colors de tardor, encara que el punt culminant d'ocres, vermells i grocs sol ser més cap a l'Octubre

Colors de tardor
Només sortir de l'aparcament s'ha de passar el Noguera Ribagorçana per un pontet de fusta i seguir per un camí apte per 4 x 4 que va pujant tot fent esses, hi ha dreçeres per escurçar el camí, peró poc a poc es va convertint en un sender que va pel bell mig de un esplèndit i frondós bosc, anirem sempre en clara direcció Est seguint el torrent que baixa de l'estany de Besiberri on anirem a parar en poc més de una horeta d'agradable caminada, allà ens comença a sortir el sol i ja tenim clar que ens farà un dia maravellós.
Hem sortit de 1.585 m i ara ja estem a 1.960 m., hem guanyat 375 m., però en total en tenim de guanyar 1.500, ens queda una bona pujada. Fa anys, quan hi vaig venir per primera vegada, vòra aquest estany hi havía un refugi, ara l'han fet nou, un bon troç més amunt, això permet fer la pujada més tranquil·lament en dues etapes.

Estany de Besiberri (1.950 m)
Nosaltres anem continuant en direcció a l'Estanyet (2.200 m.), desde on ja veiem el refigi tot lluent, ja que està fet de xapa, es un refugi acollidor, no guardat però amb les comoditats necessaries per passar la nit, llits amb matalassos, telefon d'emergència, llum que es genera amb plaques solars i capacitat per una vintena de persones, depèn de la FEEC i deu tenir uns 10-12 anys. Després de l'Estanyet seguim el camí del refugi i hi passem molt a prop, just passat el refugi canviem de direcció per dirigir-nos cap el coll d'Avellaners, una mica en direcció Sud. Fins al refugi hem trigat 2:30 h.

El refugi vist desde prop del coll d'Avellaners.
 Mica en mica ens anem apropant al coll, ja ha caigut una primera nevadeta i ho ha deixat tot empolsinat, pujem cap al coll a l'ombra dels grans pics, el coll queda situat entre l'Avellaners i el Besiberri Sud, i sortim al coll en més o menys 4 hores de caminar, estem a 2.890 m. i ens queda 140 m per fer el cim, de totes maneres, com que som a prop de l'Avellaners (2.990 m.), també el pujarem.

Coll d'Avellaners (2.890 m.)
El Ramon al coll
Primer ens fem passar la gana i la set, i després fem via cap el Besiberri, de baixada ja farem l'altre, en poc més de 30 minutets som al cim, per tan és un cim de 4 - 5 hores, depenent del ritme. Les vistes que tenim en totes direccions es mareixen l'esforç que hem fet, tota la cresta desde el Besiberris Nord fins el Comoloformo, a l'altre banda de la Vall de Bohí la Punta Alta, més lluny el Peguera que volem fer l'endemà i cap a l'altre banda el Mulleres i l'Aneto, lluny també es veuen els Posets, quin privilegi !!

Prop del cim
Al fons el massis de l'Aneto i a l'altre banda del coll l'Avellaners
L'Aneto
La cresta del Comoloformo
El cim del Comoloformo
El Besiberri Nord, el Simó i el Jolís
Som al cim
Després de passar una bona estona al cim, disfrutan de les vistes i dels records, molts dels cims que veiem els hem pujat i sovint junts, tirem avall cap el coll i aprofitem per pujar en 20 minutets desde el coll l'Avellaners, un cim de roca pura, més que res perquè el cim és una inmensa roca de granit.
Tornem pel mateix camí de pujada, gaudint de un fantàstic dia de Pirineu, en total 10 hores parades incloses, una passada, val la pena el viatge, us ho prometo !!

Cim de l'Avellaners
1977, amb el Jordi al cim del Besiberri Sud, erem nens !!