diumenge, 4 d’octubre del 2020

MONTMAGASTRE (9 DE 20)

Cantoni, 4 d’Octubre de 2020
MONTMAGASTRE

Avui tornarem a caminar per la comarca de la Noguera, quan vaig fer els cims comarcals de Catalunya vaig pujar el Tossal de la Torreta (1.676 m.), cim culminant de la Noguera, però tal i com us explicava llavors hi ha grans tresors on caminar, però avui anirem a un tresoret molt especial, pujarem el Montmagastre i visitarem el seu entorn, una passada. Per anar-hi cal arribar a Artesa de Segre, un cop al poble preneu la L-512 en direcció Isona-Tremp, a 8 km. trobareu un trencant a ma dreta que porta cap a Montmagastre en 6 km., nosaltres hem deixat el cotxe a Cal Donzell, a l’esquerra de la carretera. Aquí comença la circular d’avui, seguim la carretera en la direcció que veníem (Est) i a menys de 100 m. de on hem deixat el cotxe, a la dreta de la carretera hi ha un indicador que porta al Dolmen de Montmagastre, el sender està ben indicat amb fites ben grans, en cinc minuts trobareu el Dolmen al mig del bosc, en gaudim i tornem a la carretera.
EL DOLMEN

Seguim a la dreta (Est) en direcció a Cal Gardela, 5 minuts més, ara hi ha diferents camins, vosaltres seguiu en direcció al cementiri, deixeu el trencant a la dreta, que ens portaria al cementiri i seguiu de dret, ara hem girat en direcció Nord, anem voltant el Turó de Montmagastre sempre deixant-lo a la nostra esquerra, seguim una pista en bon estat fins que en 30 minuts girem pràcticament 360º per un camp en direcció al cim que hem deixat al nostra darrera, passem uns camps i entrem al bosc, hi ha unes bones fites que indiquen el camí a seguir.
AQUI GIREM 360º

Ara el sender es molt bonic, es va enfilant pel bosc, en 10 minuts més a la nostra esquerra es veuen les trinxeres de la Guerra del 1936-1939. Seguim amunt sempre per la banda Est del turó, sempre amunt comencem a trobar restes de construccions de l’antic castell, en 10 minuts més ja veiem Sant Miquel de Montmagastre, molt deteriorat, però encara imponent. Ara portem 50 minuts des de el cotxe, visita del Dolmen inclosa. Ara sortim del bosc i les vistes comencen a ser espectaculars.
LES TRINXERES

El sender va pujant pel mig de restes d’antigues construccions i en cinc minuts més som a Sant Miquel. Visitem l’església molt derruïda, amb una mena de cripta i restes de pintures molt malmeses, quina pena la poca inversió en monuments i cultura que tenim en aquest país, una estructura del segle XI i deixar-la perdre no te perdó.
Seguim pel darrera de l’església cap al cim, ens hi plantem en cinc minuts més, ara si que la vista es espectacular a 360º, al cim mengem, bevem i gaudim del bon dia que fa. En Ramon fa volar el seu Dron i anem baixant pel mateix camí, però abans d’entrar al bosc ens anem decantant cap a la nostra dreta per anar a parar a Cal Donzell, que sempre hem vist a sota nostre. La baixada en 25-30 minuts, total 1:30 / 1:40 h. De caminada preciosa i tranquil·la.
Un cop al cotxe i de tornada per la mateixa carretera hem anat al Menhir que hi ha en oc més o menys un km. de Cal Donzell, està just al costat esquerra de la carretera, es veu des de el cotxe, esta allà plantat ben gran i altiu.
EL MENHIR
Després encara ens hem desviat fins a Anya, per anar a veure l’ermita de Sant Marc de Batlliu, una ermita romànica ben bonica, això sense caminar, amb el cotxe. Així hem fet temps per dinar a Artesa de Segre al restaurant la Bicicleta, un menú correcte de 18 €. Aneu-hi que us agradarà, cap dificulta i bona matinal. Com sempre dic, sigueu prudents, que no es noti per on passeu i si camineu sovint federeu-vos.