dissabte, 7 de setembre del 2024

LA RIERA DE GRAUGÉS, ESTANYS I SALTS D'AIGUA

Cantoni, 29 d’Agost de 2024

Salt del Molí de Ballús

Tornem una vegada més al Berguedà, és una zona molt interessant i amb infinites possibilitats de fer caminades precioses, avui anem a seguir una riera i els seus salts d’aigua, la riera de Graugés.

APROXIMACIÓ

Cal anar fins a Cal Rosal, prop de Berga, podeu deixar el cotxe on vulgueu, seguiu per l’antiga carretera en direcció Gironella fins que a la vostra dreta trobareu el carrer del Pont d’Orniu, el seguiu en direcció el riu Llobregat i allà mateix veureu el Pont d’Orniu, diguem que aquí comença la ruta.

Pont d'Orniu

RUTA

Just passat el pont agafeu a l’esquerra seguint una pista de bon caminar que ens portarà a l’ermita de Sant Vicenç d’Obiols, en més o menys 15 minuts.

Sant Vicenç d'Obiols

Seguirem en direcció NO per una pista fàcil amb l’inconvenient que hi trams d’asfalt, passarem  per la Casa nova de Cal Gris, Cal Gris, Barriada de les escoles amb l’Estanyol de les escoles a la vostra esquerra, trobarem Cal Bep Nou, a la vostra esquerra on hi ha el camí que prendrem després de visitar Santa Maria d’Avià, magnífica ermita romànica. (50 minuts des de Sant Vicenç d’Obiols).

Santa María d'Avià

Els corns del Berguedà

Aquí mengem  i gaudim de la preciosa ermita i de les vistes que tenim en direcció N dels Corns del Berguedà que ja us vaig explicar en aquest blog.

Ara reculem fins el trencant de cal Bep Nou, no anem a la casa si no que seguim una pista que va en direcció S cap a l’estany de Graugés, ben ple d’aigua avui i ben bonic  (25 minuts des de Sta Maria), ara portem 1:45 h. des de el cotxe.

Estany de Graugés

Estany del Carrer Nou

Font de Sant Ramon

Aneu seguint un sender ben indicat excepte en algun tram que es una mica perdedor, per això us demano que seguiu el meu track que us poso al final, anireu passant per la Font de sant Ramon, Estanyol del Carrer Nou, darrera la casa de Vilajona trobareu el bonic salt de Vilajoana, el Salt del Matalasser, per veure’l be cal baixar-hi, el preciós salt del Molí de Ballús, on també cal baixar-hi, el Salt de la Rompuda i ja anireu a parar a l’Ametlla de Casserres i el Llobregat altre cop.

Arribant a Vilajoana

Salt de Vilajoana

Salt del Matalasser

Salt del Molí de Ballús

El temps fins aquí variarà molt depenent del que us entretingueu a gaudir d’Estanyols i salts d’aigua. Fins aquí haureu fet aproximadament 13 km.

Ara seguim en direcció Berga, deixant sempre el Llobregat a la nostra dreta, aneu seguint per carrers o vora el riu fins a un punt on nosaltres hem seguit per la paret del canal, una mica estret i al final una mica perdedor, així hem tornat a arribar al pont d’Orniu, però si voleu a l’encreuament del Carrer dels senglars i del Carrer Sanglas hi ha el camí que porta altre cop a l’ermita d’Obiols i cap el pont d’Orniu, sense cap complicació.

Total 16,4 km. de gaudir, entre 4 i 5 hores depenent de les parades, però com sempre us dic, no cal córrer. Aneu-hi que us agradarà.

I com sempre us dic, camineu amb calma, sigueu prudents, que no es noti per on heu passat i si camineu sovint federeu-vos.

FITXA TÈCNICA

DISTÀNCIA:                          16,4 KM.

DESNIVELL POSITIU:             360 M.

DESNIVELL NEGATIU:                360 M.

DIFICULTAT:                         FÀCIL

CIRCULAR:                           SI

TEMPS:                               4:00 – 5:00 HORES. (parades incloses)