dissabte, 17 de desembre del 2022

CANTONIGRÒS - RUPIT - PRUIT - COMAJOAN - LA ROTLLADA - CANTONIGRÒS

Cantoni, 17 de Desembre de 2022

Rupit desde el mirador, al fons l'Agullola de Sant Joan

Ganes de caminar pel meu estimat Collsacabra, hem fet una circular que feia molts dies que tenia ganes de tancar, farem Cantoni – Rupit – Pruit – Comajoan – La Rotllada – Cantonigròs, es una bona volta, una mica més de 22 km i uns 600 m de desnivell positiu, no hi ha cap dificultat tècnica, només la distància i algun tram gens indicat, per tan us haureu de refiar de la vostre orientació o del meu track. En tot cas es una volta que es pot fer en dos trams, si voleu, un dia feu Cantoni – Rupit i l’altre Rupit – Cantoni, haureu de preveure, en aquest cas, tenir un cotxe a cada extrem de la ruta.

APROXIMACIÓ

Cal anar fins el poble de  Cantonigròs i anar al carrer Sant Bartomeu, just davant del número 20, que es Can Puigdevall, surt el sender on comença aquesta meravellosa caminada.

RUTA

Agafeu el sender que baixa cap el torrent de Balà, el passeu per un petit pontet i aneu pujant cap el cobert del Mascaró, uns 600 m. desde l’inici.

Punt de partida

El Mascaró

Ara seguireu en direcció NE tot passant l’anomenat Pla d’Ardura, un camí fàcil i sense pèrdua, però amb una de les vistes més boniques de Cabrera i pla d’Aiats, espectacular. Trobareu una pista emporlanada que  seguireu cap a l’esquerra en baixada suau  (25 minuts desde l’inici, 1,7 km).

Vistes desde el pla d'Ardura

En 200 m. a la dreta

En 200 m. trobareu  un trencant a la dreta, també emporlanada, que seguireu en suau pujada per uns paratges increïblement bonics, no la deixareu mai fins que trobareu un trencant a ma esquerra, després de una bona pujadeta, que us portarà cap el collet de les Graus. Portem 55 minuts i 3,9 km.

Ara a l'esquerra, cap el coll dels Graus

Un cop al coll dels Graus, 1:05 h. i 4,6 km., punt més alt de la circular, 1.120 m., no val a badar, tenim de baixar el grau del Perer, gens difícil però el sender que surt a l’esquerra ha quedat una mica tapat perquè han remogut la terra al arreglar la pista, preneu un senderoi que baixa decidit cap a la casa del Perer.

Inici del Grau del Perer

A la pista de Tavertet, al fons el Perer

Al final del sender trobareu una pista emporlanada que ve de Tavertet tot passant per la bonica casa de l’Avenc, vosaltres preneu la pista a l’esquerra, doncs heu de passar pel Perer, ja el veieu a sota vostra. Baixar el grau costa 10 minuts.

Un cop al Perer trobarem un indicador a esquerres que diu RUPIT, amb lletres ben grans, seguirem ara un sender molt bonic que aireu seguint sense problemes, passareu un torrent (1:40/1:40 h. i 6,5 km.), ara en pujada trobareu una pista ample (5 minuts desde el torrent) i la seguireu a l’esquerra, pla i avall, deixareu les cases de els Felips i el Soler a la vostra dreta i us plantareu al mirador de Rupit (2:00 h i 7,6 km.), les vistes de Rupit, als nostres peus, son fantàstiques i al fons l’agullola de Sant Joan de Fabregues presideix l’espectacular paisatge.

Evidentment cap a Rupit

Passant el Torrent

El sender que baixa a Rupit

A l’esquerra surt un sender, ran mateix del mirador, que ens portarà en menys de 10 minuts al pont penjant de Rupit, passeu-lo i aprofiteu per visitar el preciós poble de Rupit. Portem 7,9 km i poc més de dues hores, aquí podríeu fer el final de una primera etapa, però us caldria tenir un cotxe aquí per tornar cap a Cantoni.

A Rupit passem pel costat de Cal Albert, bon restaurant

Pont penjant de Rupit

Després de visitar el poble preneu la carretera que surt en direcció la  C-153 que va de Vic a Olot, al trencant aneu a l’esquerra i just abans de passar el pont de Rocallisans (km 31) hi ha un camí a la dreta ben indicat, diu Pruit, ruta del Bisbe Oliva. 15 minuts desde Rupit, ara portem 9,7 km.

Trencant cap a Pruit

Ja veiem Pruit a dalt a l'esquerra

De seguida veureu Pruit a la vostra esquerra enlairat, cal arribar-hi, el cas es que no hi ha gaires indicacions, haureu de posar a prova la vostra capacitat muntanyera, també podeu seguir el meu track, hi ha diferents opcions, però no us podeu pas perdre, fins a Pruit desde el trencant de la C-153 hi ha uns 20 minuts, 2:35 / 2:50 h., depenent del vostre ritme.

Just a Pruit trobareu una pista que també puja de la C-153, just a la vostra esquerra hi veureu el cementiri, davant la carpa d’assaig dels Joglars, vosaltres a la dreta, just passats els contenidors d’escombraries veureu una pista i uns indicadors amb una fil pel bestiar, a partir d’ara en trobareu molts, penseu a tornar-los a tancar, si s’escapa el bestiar donareu un bon maldecap als pagesos de la zona.

Pruit, cementiri a l'esquerra, nosaltres a la dreta

Just després dels contenedors a la dreta

Agafeu el sender preciós, de tan en tan trobareu senyals blanques i vermelles, per aquest tram hi passa el GR-2, en 5 minutets trobareu una bonica creu de terme, anireu pràcticament direcció Nord, al final prop de la casa de Renyins, que deixareu a l’esquerra, girareu més cap a l’Est i anireu a parar a una pista mes ample. (25 minuts  desde Pruit, 12,9 km.)

La creu de terme

Seguim aquesta pista en pujada, veurem a la dreta la granja del Torrent, una mica lluny i al final anem a parar a la carretera que va a Falgars, (10-15 minuts de pista, 13,8 km.).

Ara a l'esquerra fins el Coll

El Coll amb el Canigó al fons

Prenem la carretereta a l’esquerra en direcció el coll, veiem el Canigó, avui ben nevat, majestuós, arribem a la casa del Coll (5 minuts de carretera i 14,2 km.)

Just davant del Coll hi ha una tanca pel bestiar amb uns indicadors que diuen Camí Ral, passem dues tanques seguides, sobretot tanqueu-les, aquest camí es especialment bonic, fareu prop de 10 minuts per aquesta bonica pista de desemboscar, al final s’acaba en una mena de plaça i d’aquí surt un sender estret i en pujada després de un altre tanca de bestiar. Ara anem seguint la Serra de Mateus, passem un prat preciós, cal que el passeu de dret, al final a la dreta surt una pista que cal seguir. Ara portem prop de 4 hores desde Cantonigròs.

Al fons la segona tanca, la veieu millor a la foto següent

La Serra i Pujolriu, espectacular

I el camí fantàstic !!!

Aqui ja prenem el sender, per on hi ha la porta

Després de un baixadeta trobem uns indicadors en un trencant de senders, a la dreta cap a la Serra, aquí agafem el camí ral Vic-Olot, de dret cap a Cantoni, seguim el sender i trobem la pista que ve de Comajoan, l’agafem a l’esquerra. (Ara portem 17,4 km. i 4:30 h.).

Pla de Bertajol, ara ja a l'esquerra seguint la pista

Ja només cal seguir la pista, passareu pels peus dels cingles d’Aiats, impressionants, jo avui no he vist res, la boira i el fred eren intensos, en 20 minuts trobareu una carretereta asfaltada, a la dreta aniríeu a Comajoan, vosaltres a l’esquerra en direcció el Colomer, poc abans del Colomer heu de deixar la carretera per un sender que surt a la dreta, hi ha uns indicadors just al collet de Comajoan.

Aqui a l'esquerra fins el collet de Comajoan

Collet de Comajoan, ara a la dreta

Ara tornem a agafar un sender preciós que ens portarà a la gran casa de la Rotllada (on es menja prou bé), ara portem 20,5 km, 300 metres més enllà passem la C-153 just al pont de la Rotllada, portem 20,8 km i 5:10 h.

RLa Creu, de seguida la Rotllada i la C-153

Passant la C-153 a tocar de Cantonigròs

I ja tornem a ser a Cantoni, anem fins el punt de sortida i ja ho tenim, una sortida fantàstica de 22,5 km i entre 5 i 5:30 h.

I com sempre us dic, camineu amb calma, sigueu prudents, que no es noti per on heu passat i si camineu sovint federeu-vos.

FITXA TÈCNICA

DISTÀNCIA:                             22,50 KM.

DESNIVELL POSITIU:                            619 M.

ALTITUD MÀXIMA:                              1.121 M.

ALTITUD MÍNIMA:                          842 M.