dissabte, 13 de febrer del 2021

SALTS D'AIGUA I BALMES AL BISAURE, AL CEL !!! (15 DE 20)

Cantonigròs, 13 de febrer de 2021

LA BALMA DE FLEUS

Ja tornem a tenir confinament comarcal, per tan podem seguir caminant amb el Ramon, el projecta 20/20 de l’any passat l’ha estroncat el Covid19, però hem decidit que seguim fins completar-lo, avui hem inventat una caminada gloriosa, llarga i magnífica, tal i com ha de ser una bona caminada, hem estat al cel !!. Hem tornat al Bisaura per veure salts d’aigua i balmes, una matinal de 6 hores magnífiques.

Us ho explico:

Anem fins a Santa Maria de Besora, just al poble agafem la carretera a ma esquerra que va cap a Llaers, seguim la carretera 3 km. I deixem el cotxe al coll de Beví, aquí hi ha els famosos Bufadors de Beví que ja us he explicat en aquest blog, avui però seguim la pista en direcció Llaers fins al molí de Tavèrnoles, just on baixa la riera de Milany (2,4 km., 25-30 minuts des de el cotxe).

MOLÍ DE TAVÈRNOLES I LA RUTA A SEGUIR

Ara ens apartem de la pista per visitar el Molí, ran mateix de la pista, seguim torrent amunt en direcció Est, trobarem primer un salt d’aigua petitet i molt bonic i mes amunt el meravellós salt de Tavèrnoles, avui amb molta aigua espectacular. (15 minuts des de el Molí).

SALT DE TAVÈRNOLES

Tornem al molí i reculem uns metres per la pista d’on veníem, a l’esquerra surt un camí de desemboscar, el tenim d’agafar i una mica més amunt vigileu a la vostra esquerra ja que surt un sender que tenim d’agafar, hi ha unes bones fites indicatives, anem pujant per un bonic sender fen marrades pel bosc en direcció Sud, al final trobem una pista que seguim a l’esquerra. (10 – 15 minuts des de el molí), ara portem 1:00 hora des de el cotxe.

EL CAMI DE DESEMBOSCAR

EL SENDER AMB LES FITES

Tornem a anar en direcció Est deixant la riera a baix a la nostra esquerra, volem visitar els salts esglaonats de la riera de Milany, seguint la pista trobarem un sender que surt a l’esquerra i en menys de cinc minuts podem visitar els bonics salts esglaonats.

SALTS ESGLAONATS

Reculem altre cop fins la pista per on pujàvem i una mica més amunt trobem a l’esquerra el salt del Molinot ran mateix del camí, seguim sender enllà i al final trobem la riera de Milany on la pista la travessa, nosaltres no l’hem de passar, seguirem pujant deixant-la a la nostra esquerra, ara el sender es més estret i molt bonic. Aquest sender passa la riera per un salt d’aigua preciós que no hem trobat com es deia, passem la riera (1:45 h. des de el cotxe), just a l’altra banda segueix el sender, ara en clara direcció Oest, el sender es fàcil de seguir, aquest sender ens portarà a una pista i ja tot seguit les precioses balmes del Teixidor (2:00 h des de el cotxe).

SALT DEL MOLINOT

AQUI PASSEM LA RIERA

BALMES DEL TEIXIDOR

Seguim per l’altre banda de les Balmes per una pista que puja tot decidida cap a la casa del Teixidor, ignorem el primer camí a la dreta i prenem el segon que trobem a la dreta, ara anem en direcció Nord, volem visitar la Baumassa o balma de Burbau. Just a la raconada per on baixa la riera de Burbau hi ha un sender, abans de passar-la, a ma esquerra que puja pel costat de la riera deixant-la sempre a la nostra dreta, al final sortim a un altre pista i ja tenim al davant la gran balma de la Baumassa, encara utilitzada per tancar bestiar, es preciosa, espectacular (30 minuts des de les balmes del Teixidor).

LA BAUMASSA

CAMÍ A SEGUIR

Passem tota la Balma i per l’altre punta surt un sender pels peus del penya-segat, ara anem en direcció Sud, volem trobar les balmes dels Fleus, primer caminem cap el Sud, després Est i finalment altre cop Nord, hi ha un punt on trobarem uns restes de construccions i unes senyals grogues que ens volen fer girar a la nostra esquerra, per aquí seguirem després de visitar les meravelloses balmes dels Fleus, espectaculars, fantàstiques, molt ben conservades les construccions antigues. No us ho perdeu. (25 minuts des de la Baumassa). Ara portem 3:00 des de el cotxe.

BALMA DE LES FLEUS

Reculem fins les marques grogues que anirem seguint per un sender preciós que va pujant per un bonic bosc, on els boixos estan molt danyats per l’eruga del boix. Caminem en direcció Nord, passem el torrent de les Fleus i girem en direcció Sud, després Est fins a la casa de Milany. (50 minuts des de la Balma de les Fleus). Veiem el Castell de Milany, ben altiu dalt del seu turó, però no hi pujem, tan el Ramon com jo ja el coneixem i volem anar al Morro del Quer, on no hem estat mai.

EL CASTELL I LA CASA DE MILANY

Seguim la pista i just passat la riera de Milany agafem un sender que va de pla a la nostra dreta, ignorant la pista principal que va en pujada, aquesta pista ens portarà al morro del Quer, veiem a la dreta, a l'altre banda del barranc la balma de les Fleus, espectacular, fins ara hem anat ensotats, veien balmes i salts d’aigua, ara som a dalt veient unes vistes espectaculars, ens plantem al morro del Quer en 30 minuts des de Milany, portem 4:30 des de el cotxe.

EL TEIXIDOR, LLAERS I AL FONS EL PEDRAFORCA DES DE EL MORRO DEL QUER

EL PLA DE MANYEROL

FENT EL BURRO ...

Seguim la pista en direcció Est fins que trobem la pista que havíem ignorat abans, just al coll del Barretó, a l’esquerra cap a Milany, de dret a la casa i l’ermita del Barretó, a la dreta cap el Plà de Manyerol, per on vàrem passar en la sortida anomenada Balmes dels Ferrers i de les Burres que us vaig explicar en aquest blog.(30 minuts des de el Morro del Quer).

Passem tot al magnífic pla en direcció Oest i prenem la pista prop del cobert que hi ha al final del pla, seguim la pista avall i jo puc visitar les dues tombes antropomòrfiques que hi ha prop del camí i que l’altre vegada no vàrem trobar, però el Ramon va tornar-hi un dia amb la BTT i avui em fa de guia. (20-25 minuts des de Manyerol).

FINAL DEL PLA

ARA CAP ALLÀ

Anem seguint la pista fins el coll de Sesposelles (15 minuts des de les tombes) on deixem la pista i girem a la dreta, seguint un sender bonic i ben fresat que ens portarà a prop del coll de Beví on tenim el cotxe, en total prop de sis hores, parades incloses, de passeig pel cor del Bisaura, com us deia al principi hem estat al cel amb el Ramon i en tota la volta no hem trobat ni una ànima, aneu-hi sense presa, us agradarà segur.

COLL DE SESPOSELLES, ARA A LA DRETA

Ja sabeu, prudents, gaudint del que veieu, que no es noti per on heu passat i si camineu sovint federeu-vos.